Vitamina D, copilul soarelui

Credit foto: resnak/20120/shutterstock.com
Credit foto: resnak/20120/shutterstock.com

Ultimele cercetări insistă asupra beneficiilor vitaminei D pentru sănătatea întregului organism – corpul o poate sintetiza și singur, dar numai dacă se află în contact direct cu soarele

După ce timp de decenii s-a vorbit despre nocivitatea razelor solare, după ce noile trenduri cosmetice re­comandă protecție solară de dimineața devreme până noaptea târziu, după ce oricum stilul de viață occidental îi îndepărtează din ce în ce mai mult pe cei mici (dar și pe cei mari) de contactul cu natura și de timpul petrecut în aer liber, atenția cercetă­torilor biochimiști și nutriționiști din întreaga lume a început să fie captată din ce în ce mai mult de fenomenul carenței de vitamina D. Această vitamină poate fi sintetizată de organism pornind de la colesterol, dar numai dacă pielea se află în contact direct cu soarele. Noile cercetări arată că vitamina D e indis­pensabilă nu numai pentru integritatea sistemul osos, ci și pentru păstrarea unei greutăți optime, pentru combaterea diabetului, bolilor cardiovasculare și chiar a cancerului. Pentru ca organismul nostru să poată sintetiza vitamina D, sunt suficiente10-20 de minute pe zi de expunere a feței și mâinilor. Soarele blând al primăverii este ideal pentru această misiune de sănătate, așa că nimic nu ar trebui să ne împiedice să ieșim în fiecare zi măcar la o plimbare!

Misiunea nr. 1 și câteva misiuni secundare
Vitamina D este cunoscută în special ca agent de mineralizare a oaselor: ea stimulează fixarea adecvată a calciului în țesutul osos, combătând astfel riscul instalării osteoporozei. Un studiu al Universității Harvard arată însă că un aport adecvat de vitamina D combate instalarea diabetului. La rândul său, un studiu efec­tuat la Universitatea Bonn a demonstrat că oamenii cu probleme cardiovasculare au în sânge cu 50% mai puțină vitamină D decât oamenii sănătoși. Explicația ar fi că activitatea cardiacă are nevoie de calciu, iar vitamina D are în plus efect antiinflamator.
În plus, împreună cu vitaminele A, C și E din fructe și legume, precum și cu zincul (din pește și brânză), vitamina D luptă împotriva virusurilor, bacteriilor și radicalilor liberi rezultați din procesele de oxidare din interiorul organismului. Cercetări noi arată că un aport adecvat de vitamina D poate inhiba creșterea celulelor canceroase în cazul cancerelor de colon și de sân.
Dintr-o rată mare de vitamina D în sânge are de câștigat și memoria. Împreună cu vitaminele din complexul B, ea ajută la menținerea prospețimii mentale până la vârste înaintate.

De câtă vitamină D avem nevoie?
Adulții au nevoie de 5 micrograme pe zi, sugarii și bătrânii de cca 10 micrograme; 90% din acest necesar este acoperit prin sintetizarea internă, sub influența razelor solare. Vitamina D este prezentă și în unele alimente: somon, ou, ciuperci, avocado, lapte, cereale integrale.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*