Minerale esențiale

credit foto: Alex-Staroseltsev/2012/shutterstock.com
credit foto: Alex-Staroseltsev/2012/shutterstock.com

Majoritatea specialiștilor susțin că pentru menține­rea unei stări optime de funcționare, organismul nostru are nevoie de 18 minerale: calciu, clor, crom, cobalt, cupru, fier, fluor, fosfor, iod, magneziu, mangan, molibden, potasiu, seleniu, sodiu, sulf, vanadiu și zinc. 90% din calciul care provine din alimentație este folosit imediat de organism, în țesuturile osoase, dar e important și pentru buna func­ționare a mușchilor. Un bun aport de calciu facilitează efortul muș­chilor striați și ajută la alinarea crampelor menstruale. Cele mai bune surse alimentare sunt lactatele, ouăle, legumele cu frunze verzi. Femeile, în general, dar mai ales în perioada sarcinii și postmenopauză, au nevoie de suplimentarea aportului de calciu. De o importanță egală este și magneziul, care ajută la funcționarea optimă a sistemului nervos, inimii și mușchilor și are un rol de bază în generarea de energie. Se gă­seș­te în germenii de grâu, nuci, drojdie de bere, făină de hrișcă, fasole, usturoi, stafide.
Clorul este important pentru men­ținerea echilibrului acido-bazic și pentru funcționarea sistemului digestiv. Se găsește în sare, alge de mare,legumele cu frunze verzi, castravete, ceapă și ananas.
Cromul acționează asupra metabolismului zaharurilor, menținând un nivel optim al glicemiei și reglează tensiunea arterială. Îl putem găsi în carne, fructe de mare, drojdie de bere.
Cobaltul intră în formula chimică a vitaminei B12 și are, prin urmare, un rol important în prevenirea anemiei. Se găsește în fructe de mare, carne, ficat, semințe și legume cu frunze verzi.
Cuprul este important pentru creștere și susținerea tuturor funcțiilor organismului, inclusiv metabolismul glucidelor și colesterolului. Îl absorbim din fructe de mare, nuci, cereale integrale, anghinare, avocado, usturoi și ciuperci.
Fluorul este elementul anticarie, pe care-l absorbim în proporție co­vârșitoare din pastele de dinți și abia în al doilea rând din sursele alimentare: frunzele de ceai, fructe de mare, lapte, cereale, gelatină.
Iodul este necesar pentru producerea hormonilor tiroidieni reglatori ai metabolismului. Se absoarbe din fructele de mare, pește oceanic și mai ales din sarea iodată.
Fierul este important pentru creștere, pentru menținerea imu­nității și vigorii corpului. O bună absorbție de fier se reflectă într-o mină bună, iar o absorbție deficitară duce la anemie. Sursele alimentare de bază sunt ovăzul, ficatul de porc, rinichiul de vită, spa­ran­ghelul, alte organe, nuci, leguminoase, stafide și fructe de mare.
Manganul este foarte important pentru funcția de reproducere. Se găsește în ananas, bame, fructe de pădure, dar și ovăz și andive.  Molibdenul ajută la detoxifiere și se găsește în roșii, fasole, germeni de grâu și linte.
Fosforul este implicat atât în întreținerea dinților, oaselor și mușchilor, cât și în metabolism și producerea de energie. Sursele de bază sunt peștele, semințele și nucile. Potasiul asigură schimburi celulare sănătoase, deci este implicat în buna funcționare a organismului per ansamblu. Se găseș­te în toate legumele cu frunze verzi, dovleac, mentă, citrice și semințe de floarea-soarelui.
Seleniul este antioxidant și sus­ține activitatea vitaminei E; e important mai ales pentru aparatul reproducător masculin. Îl găsim în broccoli, germeni de grâu, roșii, ceapă și ton.
Sodiul previne deshidratarea și ajută la hrănirea celulelor, la funcțio­narea corectă a muș­chilor și nervilor. Cele mai bune surse sunt sarea, crustaceele, rinichii, creierul, morcovii, sfecla roșie și anghinarea.
Sulful este responsabil de frumusețea pielii, părului și unghiilor și ajută secreția biliară și funcția vitaminelor B. Se găsește în varză, carne slabă, pește, ouă. Vanadiul este implicat în metabolismul grăsimilor și stopează acumularea de colesterol; cea mai bună sursă alimentară este peștele.
Zincul sprijină activitatea enzimelor, e important pentru creș­tere, imunitate și pentru maturitatea sexu­ală. Se absoarbe din carne, ger­meni de grâu, semințe de dovleac și drojdie de bere.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*