Mă las de fumat! O să mă îngraș?

Credit foto: Piotr Marcinski/2012/shutterstock.com
Credit foto: Piotr Marcinski/2012/shutterstock.com

Persoanele care se lasă de fumat se îngrașă în primele luni cu 2 până la 5 kg. Dacă nu-și schimbă cu această ocazie și obiceiurile alimentare, pentru a scăpa de acest mic surplus le este suficientă o plimbare alertă de numai 30 de minute pe zi. Însă uneori, creșterea în greutate este mai accen­tuată, în special din cauză că intervine o schimbare a obice­iurilor alimentare. Nu este un lucru care ar trebui să ne scape de sub control.
De ce ne îngrășăm?
În primul rând, pentru că tindem să mâncăm mai mult. Până de curând, când aveam chef să roadem ceva bun, „rodeam“ o țigară. De când ne-am luat rămas bun de la „fumuri“, roadem altceva, de cele mai multe ori dulciuri. Mai ales că ni se par atât de bune de când ne-am recuperat simțul gustativ afectat de anii de fumat! Și invers: acum, când ne este poftă de o țigară, o înlocuim cu o… acadea sau poate chiar cu o shaorma! Mâncarea ne consolează, ne liniștește și ne înveselește spiritul întunecat de durerile dependenței de nicotină. Însă tot ea ne pregătește surprize grele pe cântar… Persoanele cu voință puternică reușesc să limiteze drastic aceste „gustărele“ nocive, însă pot avea surpriza să se îngrașe totuși și ele, în ciuda măsurilor uneori draconice pe care și le impun. Aceasta, deoarece nicotina care le accelerase până atunci metabolismul și le conferise poate o siluetă de invidiat nu mai e acum prezen­tă în sistem. În consecință, metabo­lismul lor se încetinește. Odi­ni­­oară, nicotina le suprima apetitul și era un stimulent care ac­ționa inclusiv la nivelul metabolismului glucidelor. Un fumător înrăit arde cca 200 calorii pe zi numai din activitatea de fumat.
Nu suntem condamnați să ne îngrășăm!
Dacă rata metabolismului se reduce ușor și tindem să ronțăim ziua întreagă, atunci nu rămâne decât să ardem mai multe calorii, de exemplu prin sport. Dacă nu erați obișnuiți cu așa ceva sau dacă nu vă prea ieșea, s-ar putea ca acum să aveți surprize, de data aceasta foarte plăcute. Fără „fumuri“, organismul e mai curat, mai dispus să facă efort fizic, mai performant. Respirați mai bine, rezistați mai bine. Vă veți desco­peri noi capacități de mișcare și poate noi pasiuni pentru sport. Nu luați exercițiul ca pe o datorie, ci ca pe un un nou instrument pentru a vă „arde“ supără­rile, poate chiar mai bun decât fuseseră țigările. La fel ca nico­tina, exercițiul fizic intens declașează secreția de hormoni cerebrali asociați cu senzația de plăcere și ușurare. Persoanele care se atașează de exercițiul fizic nu se îngrașă în urma aban­donării fumatului și sunt mult mai capabile să persiste în hotărârea de a nu mai fuma.
Ronțăim, totuși?
Unele strategii anti-fumat presupun tot felul de bomboane fără zahăr, gumă de mestecat (inclusiv cu nicotină) și carote, consumate când pofta de a aprin­de o țigară devine prea mare. E bine să avem mereu la dispoziție astfel de lucruri (în poșetă, în mași­nă, la locul de muncă), pentru a nu ceda tenta­ției de a le înlocui fie cu o țigară, fie cu gustările hipercalorice pe care din păcate le găsim cu ușurință peste tot.
Să planificăm, dar nu prea mult!
Cea mai mare șansă de reușită o au persoanele care se pre­gătesc în avans pentru perioada în care se vor lăsa de fumat: încep să-și schimbe obiceiurile alimentare și să facă exer­cițiu fizic chiar înainte de a abandona efectiv tutunul, pentru ca organismul lor să fie deja în formă. Dacă vi se pare greu să faceți așa ceva, nu vă stresați: prea multe schimbări înghesuite în­tr‑un interval prea mic de timp pot duce la efectul contrar: nimic nu mai iese cum trebuie! Procedați cu blândețe: sunteți pe cale să vă faceți un cadou de milioane: un corp curat și sănă­tos, cu siguranță mai frumos!

Ce gustări luăm și ce dușmani evităm
În topul gustărilor recomandate:
1. bețișoare de morcovi, gulie, țelină
2. popcorn fără grăsime
3. semințe de floarea-soarelui prăjite și nedecojite
4. fructe proaspete (de exemplu, struguri)
5. ceaiuri (alb, verde, de plante)
6. cacao fierbinte (cu lapte degresat)
Aliatul nr. 1: apa! Un organism hidratat va avea o rată metabolică mai bună. Nu suferiți de sete – asigurați-vă că aveți mereu la îndemână o sticluță cu apă.

Dușmani consacrați:
1. dulciurile hipercalorice în porții și gra­maje mari.
Nu cumpărați tablete întregi de ciocolată, pentru a le depozita în casă, ci mai degrabă un singur baton mic, de poftă! Dacă vă este poftă de înghețată, mergeți la gelaterie și consumați o porție. Cu cât mai… scumpă, cu atât mai bună. Însă nu cumpărați „găleți“
de înghețată de la supermarket, chiar dacă par a fi sau chiar sunt mai rentabile pentru buget. Pentru siluetă, sunt un pericol cât se poate de păgubitor!
2. alcoolul: nu numai că îngrașă el însuși, ci are și periculoasa capacitate de a vă stârni pofta de a vă aprinde o țigară.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*