Dosarul dietei Dukan

Credit foto: -トラノスケ/Fotolia.com
Credit foto: -トラノスケ/Fotolia.com
Credit foto: -トラノスケ/Fotolia.com

Venerată de mulți din pricina faimei de a fi cea mai eficientă dintre dietele moderne, dieta Dukan îi sperie pe unii și le dă speranțe altora. Dacă nu v-ați decis încă din care tabără faceți parte, vă putem oferi câteva informații utile

Medicul francez Pierre Dukan, la origine neurolog și de peste 35 de ani specializat în nutriție, a cunoscut succesul după publicarea, în urmă cu câțiva ani, a unei cărți în care relata rezultatele spectaculoase înregistrate atunci când a recomandat unui prieten care voia să slăbească un regim numai cu proteine, din care carbohidrații lipseau cu de­să­vârșire, iar grăsimile erau reduse la minimum.
Autorul por­nește la o idee de bun simț, anume că oamenii nu pot trăi o viață întreagă numărându-și caloriile ingerate. Chiar dacă prezintă probleme importante de greutate (sau mai ales în acest caz), oamenii tind să respingă mai mult sau mai puțin conștient regimurile de viață care tind să îi supună obsesiei de a calcula în momentele cele mai nepotrivite tot ceea ce bagă în gură. Plăcerea de a mânca este o sursă de bună-dispoziție și sănătate, iar înăbușirea acestei plăceri ne strică de multe ori tot cheful, ca urmare avem tendința naturală de a respinge astfel de întreprinderi. Dar asta după ce adunăm frustrare, iar urmarea poate fi tocmai supraalimentarea.
Atunci, dr. Dukan propune un regim de viață care implică mâncare adevărată, la alegere, respectând însă câteva principii. Accentul cade pe consumul exclusiv de proteine, la fel ca în cazul dietei Atkins, dar principala deosebire este că Dukan renunță complet și la grăsimile pe care Atkins le tolera.
Dieta Dukan are 4 faze: o primă fază de atac, respectiv de slăbire accelerată, drastică, apoi o fază de croazieră, în care procesul continuă cu hotărâre, urmată de o fază de consolidare în care sunt reintroduse treptat în dietă alimentele care fuseseră eliminate în primele faze și în final se trece în așa-numita fază de stabilizare, în care obiectivul este men­ținerea rezultatelor obținute – iar această ultimă fază practic nu are sfârșit, ea se păstrează toată viața.
1 Faza de atac – sunt câteva zile intense, în care vom pierde rapid multe kilograme (efectul este cu atât mai spectaculos cu cât persoana respectivă este mai supraponderală). Această fază durează de la 2 la 8 zile (în funcție de numărul de kilograme de care vrem să scăpăm), cu o medie de 5 zile. Nu se consumă decât strict proteine, dar în orice cantități dorim.
2 Faza de croazieră – este perioada în care atingem obiectivul dorit, scăpăm de numărul de kilograme propuse. Ritmul este mai redus decât în perioada inițială, dar regimul este mai ușor de ținut, mai diversificat: zilele în care se consumă exclusiv proteine alternează cu zile în care este permis consumul de proteine și legume – acesta este cel mai eficient mod de a slăbi 1 kg pe săptămână. Există și alternativa de a consuma o săptămână exclusiv proteine și următoarea proteine și legume.
3 Faza de consolidare se instalează după ce ne-am atins obiectivul, am slăbit numărul de kilograme propuse. Acum se pune problema să revenim la o ali­mentație normală, completă, păstrând acest beneficiu – în faza de consolidare reintroducem alimentele eliminate în fazele anterioare, respectiv carbohidrații.  În fiecare zi se mai adaugă o cantitate mică de carbo­hidrați, iar în fiecare săptămână este permisă chiar o masă adevărată, cu aperitiv, fel principal și desert.
4 Faza de stabilizare reprezintă de fapt felul cum va arăta ali­men­tațiea noastră tot restul vieții, dacă dorim să ne menținem greutatea ideală la care am ajuns. Carbohidrații revin în ali­mentație, în porții din ce în ce mai mari, dar controlate. În fiecare săptămână este permis un festiv adevărat, cu aperitiv, fel principal și desert.

Te avantajează?
Dacă îți plac carnea, ouăle, gusturile acre și iuți, este o dietă pentru tine. În schimb, amatorii de paste, dulciuri și carbo­hidrați nu vor fi prea bucu­roși, chiar dacă vor pierde multe kilograme. Este posibil ca aceste persoane să o abandoneze pe parcurs.
Pregătește-te să bei multă apă, inclusiv să ai mereu apă la tine, oriunde te duci.
De asemenea, pre­gătește-te de sport, dieta este mult mai eficientă dacă este dublată de exerciții fizice moderate, de 3-4 ori pe săptămână.
Alege-ți cu grijă momentul de început al dietei: în faza de atac vei avea între 2 și 8 zile în care mănânci numai proteine. Dacă știi că urmează să treci printr-o perioadă de viață foarte stresantă, mai bine amână dieta. La fel, nu începe dacă suferi de sindrom premenstrual și se apropie ciclul sau dacă suferi de migrene și simți că se apropie un atac. Dacă ții la rezultate, trebuie să fii pregătită.
În faza de atac te vor vizita probabil poftele de carbo­hidrați: poți încerca să te pregătești pentru a face față tentației reducând treptat consumul de carbohidrați în zilele care preced intrarea la dietă.

Contestare oficială
Dieta se bucură de mare succes mai ales în Franța, precum și printre celebrități precum Penelope Cruz,  Jennifer Lopez și mama lui Kate Middleton.
Problemele au apărut însă în urmă cu 2 ani, când un alt medic francez, dr. Cohen, a afirmat într-o revistă de specialitate că dieta Dukan ar putea cauza o creștere rapidă a ratei colesterolului, probleme cardiovasculare și cancer de sân. Dr. Pierre Dukan l-a dat în judecată pe autorul articolului, dar a pierdut procesul, fiind nevoit să admită că aceste riscuri există cu adevărat. El însă continuă să aprecieze că sunt relativ puțin importante în raport cu riscurile majore reprezentate de obezitate.
Anul trecut, dr. Pierre Dukan a stârnit o nouă controversă în Franța, afirmând că examenul de bacalaureat ar trebui să includă o nouă probă, examenul antiobezitate, pe care candidatul o va trece pur și simplu rămânând într-o zonă de greutate normală. Colegiul Medicilor din Franța a afirmat însă că astfel de măsuri ar avea impact negativ asupra fetelor de 17 ani care se confruntă deja cu probleme de obezitate sau, dimpotrivă, anorexie. Unii comentatori susțin deja că aceste scandaluri nu fac decât să susțină popularitatea dietei, care câștigă din ce în ce mai mulți adepți în toată lumea. Ceea ce este incontestabil este că ea funcționează încă de la început, dacă putem trece peste disconfortul creat de regimul strict proteinic. Impactul pe termen lung asupra sănătății continuă să fie investigat în toată lumea. În pagina următoare vom trece în revistă principalele argumente pro și contra înregistrate în presă.

Pro și contra Dukan
Pro:
1 Dieta este eficientă… și  aceasta încă de la început, din faza de atac – faptul că vezi rezultatele te va motiva să mergi mai departe.
2 Te scapă de obsesia de a număra și aduna caloriile din fiecare aliment și din fiecare îmbucătură. Calitativ, nu există decât un singur criteriu: să fie proteine și/sau legume, iar cantitățile din aceste alimente nu sunt limitate.
3 Este un plan pe termen lung, așa că  nu mai ai de ce să te îngrijorezi de ce se poate întâmpla după ce termini dieta și te întorci la alimetația „normală“. Este simplu: dieta Dukan nu se termină niciodată, devine în linii mari dieta ta normală, dar ți se vor permite la un moment dat plăceri ale gustului virtual nelimitate!
4 În plus, nu mai ai grija cumpărării unor alimente și/sau ingrediente exotice, de obicei greu de găsit și costisitoare. Alimentele de bază pentru această dietă se găsesc în orice supermarket.

Contra:
1 Regimul orientat predominant pe proteine presupune anumite riscuri pentru sănătate: crește pericolul de a ne îmbolnăvi de maladii cardio­vasculare și gută (dacă ai în fa­­milie cazuri și/sau dacă obișnuiești să consumi alcool, ar trebui să eviți această dietă).
2 Constipația este consemnată frecvent în zilele în care se consumă exclusiv proteine – pentru a o combate, se recomandă să bem multă apă, eventual să luăm și tărâțe de ovăz. Dacă deja suferi de constipație sau știi că ai tendința de a suferi, atunci este mai bine să eviți faza strict proteică de atac și să treci direct la faza de croazieră, care admite și legume.
3 Gripa de dietă – este un sindrom care apare în primele zile ale dietei și nu are nimic comun cu gripa și virusurile, dar prezintă simptome asemănătoare unei gripe: dureri de cap, greață, letargie, iritabilitate, dificultăți de concentrare (din fericire, nu apar febra, frisoanele sau înfundarea căilor respiratorii).
Cauza este tulburarea produsă în corp de faptul că se dezobișnuiește să ardă carbohidrați și este obligat să folosească numai proteinele drept combustibil. În mod normal, acest sindrom nu durează mai mult de 2-3 zile și majoritatea celor care se apucă de această dietă îl suportă relativ bine.
4 Ketoza – este procesul metabolic prin care corpul arde grăsimi în loc de carbohidrați, pentru a-și hrăni sistemele. Efectul este, desigur, scăderea în greutate, dar apar și alte efecte, ca urmare a faptului că acest pro­ces reprezintă o povară în plus pentru rinichi și ficat, care vor acumula toxine. Astfel, ajungem să mirosim mai urât din pricina respirației și transpirației, iar mirosul urinei se schimbă și se întețește.
Pentru a reduce pe cât posibil toate aceste efecte negative, se recomandă folosirea suplimentelor alimentare în primele faze, iar atunci când ni se permite consumul de legume trebuie ca ele să fie cât mai diversificate.
5 Costurile relativ mari: proteinele valoroase costă mult. Cele mai avantajoase sunt ouăle, lactatele degresate și carnea de pui, pe care le putem folosi pentru început cu mare succes, dar pe termen lung este nevoie și de pește și fructe de mare, în general de proteine mai rafinate, deoarece orice om are nevoie de va­riație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*