Detoxifierea: o modă sau o necesitate?

credit foto: ValuaVitaly2012/shutterstock.com
credit foto: ValuaVitaly2012/shutterstock.com

În pragul primăverii, e timpul să dăm corpului nostru un nou avânt: ușurându-ne dieta fie și numai o săptămână, vom fi din nou în formă… adică subțiri!

De ce ne îngrășăm și de ce nu putem slăbi? Una dintre teoriile cele mai moderne, dar și cele mai puțin susținute științific este aceea că, în epoca noastră, organismul e bombardat pe toate căile cu toxine care se depun în țesuturile adipoase și se fixează acolo. În consecință, sunt necesare manevre de detoxifiere a organismului, pentru a desprinde aceste toxine de țesutul adipos, redând corpului, în ace­lași timp, suplețea și sănătatea. Ce putem în­văța și practica din aceste teorii?

Poluare
Organismul nostru este în­tr‑adevăr bombardat cu toxine: unele se metabolizează, deoarece ficatul și rinichii își îndeplinesc funcția de purificare și detoxifiere. Este drept însă că, în anumite condiții, această funcție poate fi de­pășită: e cazul consumului excesiv de alimente din surse poluate sau de alimente intens procesate industrial, dar și de ali­men­te greu digerabile sau hipercalorice. În aceste con­diții, ficatul și/sau rinichii nu reușesc să metabolizeze toate toxinele, care se depun, afectând starea de sănătate și determinând uneori o îngrășare persistentă.

Modă
Teoria detoxifierii are adepți printre nutrițio­niștii vedetelor, care recomandă cure drastice, menite să elimine în timp scurt toate toxinele din corp, evacuând toată grăsimea de care sunt legate. Așa este celebra „spălare a colonului“, o dietă de 3-4 zile, în care se consumă numai un amestec de suc de lămâie și puțin
sirop de arțar. Se obține o slăbire rapidă și teoria spune că, astfel, colonul e purificat de resturile de alimente descompuse, care produceau toxine, generau un aspect și un miros neplăcut al corpului și legau grăsimile în țesuturi.  Multe vedete au declarat că au slăbit spectaculos ca urmare a acestei diete, dar mai toate au revenit ulterior la dimensiunile inițiale. Aceasta, probabil, deoarece poluarea continuă…

Ce putem face
Este adevărat că uneori organismul acumulează toxine și, mai ales în pragul primăverii, când ne pândește astenia, e bine să ne curățăm corpul. Astfel, alimentația de iarnă, bogată în proteine animale, dar și în inevitabile grăsimi, ex­cesele de iarnă în materie de dulciuri concentrate, consumul mărit de alimente conservate și mezeluri pot lăsa urme asupra corpului, iar unii nutriționiști susțin că acesta este scopul fiziologic al ac­ți­unii religioase a postului: purificarea organismului în pragul primăverii. De aceea, curentele moderate din nutriție propun o dietă „ușu­rată“ la finalul zilelor geroase și în așteptarea primăverii. Aceasta presupune evitarea proteinelor și grăsimilor animale grele, precum și a dulciurilor concentrate și cerealelor decorticate și înlocuirea lor cu pește, legume, fructe, semințe și cereale integrale. Încercați această disciplină alimentară timp de o săptămână și cu si­guranță vă veți simți mai bine și veți fi cu câțiva centimetri mai zveltă!

Detox shopping: dieta începe de la magazin!

Ce trebuie să căutăm în rafturi și pe tarabe:
Fructe: din belșug, orice cantitate: proaspete, con­gelate, uscate sau în conservă (fără adaos de zahăr), de se­zon sau de import. În top se află: mere, banane, pere, por­tocale, grapefruit, manda­rine, stafide, ananas, mango, kiwi, căpșuni, zmeură, mure, nectarine, piersici, pepene
Sucuri de fructe:
pentru detoxifiere, e preferabil să consumăm su­curi prepa­rate în casă, din fructe proaspete, dar sunt bune și unele sucuri îmbu­teliate (cu condiția să nu aibă adaos de zahăr sau conservanți).
Legume: din belșug, orice cantitate, orice calitate, la fel ca fructele. În top: morcovi, cartofi, ceapă, varză simplă, varză de Bruxelles, ardei gras, ciuperci, porumb dulce, praz, dovlecei, broccoli, conopidă, salată verde, roșii, castraveți.
Leguminoase: fasole, bob, linte (inclusiv din con­servă)
Tofu
Fulgi de ovăz: se con­sumă cu fructe sau sub formă de porridge fiert cu miere
Orez brun și tăiței de orez, biscuiți de orez expandat
Pește proaspăt sau congelat, mai ales oceanic. În top se află somonul și tonul, dar sunt bune și codul, macroul și, bine­înțeles, fructele de mare.
Nuci: plus alune, migdale, dar și semințe de floarea-soarelui
și dovleac, prăjite, fără adaos de sare.
Floricele de porumb simple (fără sare, fără zahăr, fără unt sau alte grăsimi)
Iaurt natur
Ulei de măsline extravirgin  Oțet balsamic
Mirodenii: usturoi, ghimbir, verdețuri proaspete aromate, piper negru măcinat
Miere
Apă plată – 2 l pe zi
Ceaiuri de plante și/sau fructe

De ce ar trebui
să ne ferim:
Carne: roșie,
carne de pasăre, mai ales mezeluri
Lapte și brânzeturi (mai ales procesate), iaurt gras sau cu fructe, unt
Ouă
Margarină
Grâu decorticat și orice alimente care conțin grâu: pâine, produse de patiserie, cereale
Snacksuri sau alune sărate
Dulciuri concentrate: ciocolată, prăjituri de cofetărie, dulceață, gem, zahăr sub orice formă
Fast-food alimente procesate, semipre­paratele refrigerate sau congelate, inclusiv sosurile de la borcan
Alcool
Cafea
Ceai
Dressinguri: maioneză, ketchup, dressing pentru salată
Sare
Băuturi carbogazoase
(chiar dacă sunt dietetice)

Meniuri detoxifiante

Micul dejun:
Porridge cu banane: se fierb fulgi de ovăz în apă; se adaugă iaurt natur, felii
de banană, stafide
și miere.
Salată de fructe cu iaurt: se taie bucăți fructele, se amestecă, se adaugă eventual stafide sau alte fructe uscate, puțin iaurt natur și o linguriță de fulgi de ovăz
Smoothie de fructe: se pasează fructele proaspete, se adaugă iaurt și miere.

Prânz:
Supă de legume sau linte, servită cu turte de ovăz
Cartof copt cu ton și porumb plus salată
Salată mediteraneană (ruccola, avocado, roșii, busuioc proaspăt, piper) cu  nuci și turte de ovăz
Guacamole cu crudități: se pasează pulpa de la un avocado cu suc de lămâie, se adaugă ardei iute, roșii și usturoi și se servește cu bețișoare de morcovi și țelină, eventual și cu turte de ovăz.
Tzatzichi cu crudități: se prepară tzatzichi din iaurt, usturoi, castravete și suc
de lămâie și se ser­vește cu crudități
și turte de ovăz.
Salată de avocado
cu creveți și suc de lămâie
Cartof copt cu cod
și legume preparate la abur

Cina:
Legume la wok (varză chinezească, ceapă verde, ciuperci, muguri de bambus, germeni de fasole, asezonate cu puțin ulei de măsline, us­tu­roi și ghimbir). Se servesc cu orez brun.
Cartof copt cu somon și legume preparate la abur
Tăiței cu ton și creveți: se prăjesc la wok legumele (ceapă verde, ciuperci, ardei gras, dovlecei și praz), în puțin ulei de măsline. Când încep să se rumenească,
se adaugă creveții decorticați; se prăjesc și se adaugă roșii decojite din conservă, pastă de tomate, piper și ton mărunțit din conservă (bine scurs în prealabil).
Se dă acest sos în fiert până se îngroașă și se servește cu orez brun.
Tocăniță de legume: se prăjesc în ulei
de măsline ceapă tocată, felii de morcovi și păstârnac, cu puțin usturoi.
Se adaugă un cartof tăiat cuburi, apoi supă de legume, piper și boabe de fasole din conservă. Se fierbe până ce se îngroașă.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*