Detoxifierea de primăvară

Credit foto: Subbotina-Anna/Fotolia.com
Credit foto: Subbotina-Anna/Fotolia.com
Credit foto: Subbotina-Anna/Fotolia.com

Acumularea de toxine diverse în timpul iernii celei lungi petrecute mai mult în interioare, cu mâncare consistentă, are adesea consecințe vizibile pe tenul nostru, dar și pe corp, ce este posibil să se fi îngreunat cu ceva grăsime și celulită. Sunt multe voci care spun că tot ce ne trebuie în acest caz este o cură bună de detoxifiere, care poate rezolva dintr-o singură lovitură problemele de siluetă, sănătate și fru­musețe a pielii, unghiilor și părului.

Test: Câtă nevoie aveți de o cură de detoxifiere?
Răspundeți cu sinceritate la întrebările de mai jos. Apoi calculați câte un punct pentru fiecare răspuns afirmativ. Dacă scorul dvs. trece de 10 puncte, atunci este momentul să treceți la „curățenia de primăvară“.

 Mă simt adesea obosit, posac sau letargic.
Da            Nu
 Mă concentrez greu și am dificultăți să-mi păstrez concentrarea.
Da            Nu
 Răcesc ușor.
Da            Nu
 Îmi miroase respirația.
Da            Nu
 Mi se înfundă ușor nasul.
Da            Nu
 Miros rău dacă nu folosesc deodorant sau parfum.
Da            Nu
 După ce mănânc sunt adesea balonat, am gaze sau chiar
indigestie.
Da            Nu
 De obicei am ochii încercănați.
Da            Nu
 Am numeroase alergii.
Da            Nu
 Am eczeme, acnee sau psoriazis.
Da            Nu
 Adesea trece mai mult de o zi fără să am scaun.
Da            Nu
 Fumez sau m-am lăsat doar de curând de fumat sau petrec mult timp în fum de țigară.
Da            Nu
 De obicei beau mai puțin de
3 pahare cu apă pe zi.
Da            Nu
 De obicei mănânc carne de
2 ori pe zi sau mai mult.
Da            Nu
 Am fața buhăită.
Da            Nu
a Ce este detoxifierea?
Se numește detoxifiere procesul natural prin care corpul nostru neutralizează și elimină toxinele (respectiv orice molecule care ar putea aduce vătămări țesuturilor corpului). Acestea sunt transformate în compuși chimici mai puțin
nocivi și eliminate prin urină sau scaun. Surse de toxine sunt procesele normale care au loc în corp (digestia), dar și chimicale, cum ar fi pesticide, de­ter­genți, aditivi alimentari, droguri, medicamente, fum de ți­gară și metale grele – din aerul poluat de oraș, de exemplu. Însă capacitatea naturală a corpului de a se detoxifia singur poate fi depășită din cauza gradului de poluare și a unei diete incorecte, pline de toxine și ducând lipsă chiar de acele sub­stanțe care
ar fi putut susține procesele interne de purificare. Din ce în ce mai multe studii au arătat că numeroase chimicale pe care le introducem în corp în fiecare zi, prin alimente, apă și aer ajung să se depoziteze tocmai în celulele de grăsime ale organismului. Se creează o povară care determină tulburări hormonale, reducerea imunității și di­ferite tulburări me­tabolice, ceea ce se exprimă de obicei prin indigestie, respirație urât mirositoare, calitate proastă a pielii, uneori chiar dureri musculare.
În ultima vreme ia avânt trendul di­e­telor de detoxifiere, în general
pe termen scurt, care presupun:
1 minimalizarea cantității de chimicale ingerate
2 aportul ridicat de alimente care conțin vitamine și nutrienți necesari proceselor naturale de detoxifiere ale organismului.
3 aport sporit de fibre și apă care mobilizează toxinele din corp și le elimină prin scaune și urină.
a Beneficii și precauții
O astfel de dietă ar trebui să ne a­ducă energie, piele curată, scaune re­gulate, digestie lină și o putere mai mare de concentrare mentală. Însă există și efecte secundare: primele zile sunt adesea însoțite de dureri de cap (deoarece se reduce până la eliminare consumul de cafea). Acest efect se poate însă ține în frâu reducând treptat consumul de cafea, înainte de a începe dieta propriu-zisă.  Oricum, e de preferat ca dieta să fie începută în weekend sau chiar să-i alocăm câteva zile li­bere. Aceasta deoarece alte efecte secundare sunt diareea până la deshidratare și pierderea de elec­tro­liți, dar uneori și constipația, care apare în cazul consumului ridicat de fibre fără un aport corespunzător de lichide. La fel, pot apărea efecte de oboseală, iritabilitate, senzație de foame – și o pierdere în greutate uneori sem­nificativă. Mai grave sunt eventualele carențe proteinice și pierderi de calciu. De aceea, astfel de
die­te nu se țin pe termen lung și în­­­tot­deauna se cere sfatul medicului înainte de a ne îmbarca într-o astfel de întreprindere. Aceasta și pentru că simptomele care ne îndeamnă să ne detoxifiem (oboseală, indigestie, tulburări de somn, precum și toate simptomele indicate în coloana de alături) pot fi și semne ale unei maladii care nu se tratează prin dietă.
a Cum alegem dieta?
De obicei e vorba despre programe ce includ tratamente cu suplimente alimentare, exerciții fizice și de res­pirație, saună și hidroterapie. Cele mai eficiente sunt dietele de detoxifiere a ficatului și de sporire a fluxului de bilă – mai jos sunt puse față în față alimentele recomandate și cele care trebuie evitate.

Aliații detoxifierii:
Anghinarea: conține acizi care sprijină activitatea bilei și ajută la digestia grăsimilor.
Sfecla roșie: conține betaină care regenerează celula hepatică și înlesnește secreția biliară.
Broccoli, varză, conopidă, gulie: toți membrii familiei verzei susțin activitatea enzimelor detoxifiante din ficat.
Proteinele: sunt necesare ficatului în procesul de detoxifiere: cele mai bune astfel de proteine provin din leguminoase, semințe, dar și din pește.
Ceapa și usturoiul: ajută la eliminarea toxinelor care provin din medicamente și aditivi alimentari, dar și a urmelor de metale grele.
Rădăcină de păpădie: ceaiul sporește fluxul secreției biliare.
Extract de armurariu: ajută la regenerarea celulelor hepatice; ajută mai ales în cazul expunerii la agenți poluanți și în cazurile în care se consumă în exces alcool sau grăsimi.

Adversarii detoxifierii:Zahărul (inclusiv alte zaharuri: sucroză, dextroză precum și îndulcitori artificiali) : în timpul curei de detoxifiere se pot folosi pentru îndulcire extracte naturale de ștevie.
Lactatele:  inclusiv cele parțial degresate!
Gluten: grâu și produse de panifi­cație, dar și cereale și paste integrale, secară și orz.
Cafea: teoretic, trebuie evitată și cafeaua decofeinizată, însă majoritatea nutri­țio­niș­ti­lor sunt de acord cu o ceașcă de cafea pe zi pentru a evita durerile de cap care ar fi provocate de abstinența completă la persoanele obișnuite cu cafeaua.
Drojdia de bere (așadar, inclusiv berea și pâinea)
Alcoolul
Ciocolata
Alimente intens procesate

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*