Cui îi e frică de celulită?

Credit foto: Michael-Schindler/Fotolia.com
Credit foto: Michael-Schindler/Fotolia.com
Credit foto: Michael-Schindler/Fotolia.com

8 femei din zece ajung la un moment dat să se plângă că au „piele de portocală”. Ce-i de făcut pentru a se putea întoarce
la aspectul de măr crocant? Ne poate ajuta nutriția?

Celulita este rezultatul unui proces anormal de stocare a grăsimilor. Sub influența diferiților factori alimentari sau hormonali, celulele grase (adipoase) se pot umple cu grăsimi care provin din alimentație sau, din contră, se pot goli în funcție de nevoile energe­tice ale organismului. Adevărate rezerve de grăsime, aceste celule adipoase pot crește, depășind de cca 60 de ori volumul lor normal, comprimând astfel toate vasele de sânge din apropiere; ca urmare, se încetinesc procesele de drenaj, apare inflamația țesuturilor subcutanate care dau naștere unui aspect inestetic al pielii. De obicei apare pe coapse, fese, abdomen, în general la femei – mult mai rar la bărbați, deoarece genetic ei au mai puține adipocite. Cauze posibile: dezechilibre hormonale, predispoziție genetică, tulburări ale funcției tiroidiene, alimentație dezechilibrată, ortostatism prelungit, lipsa activității fizice, folosirea contraceptivelor orale, graviditatea etc. Numele de „celulită” provine din literatura medicală franceză veche de peste 150 de ani. Numele original, celulita, implică faptul că aceasta este
o boală. Dar studiile recente infirmă acum această teorie.
Stadiile celulitei:
• Stând în picioare sau întinsă, pielea apare netedă. Doar la ciupire se vede un strat de piele, dar fără aspect de celulită.
• În picioare sau culcată, pielea e netedă, dar la ciupire se observă gropițe (celulită flască).
• În poziția culcat, pielea poate apărea netedă, însă în picioare se observă aspectul de coajă de portocală (celulită compactă).
• Celulita este evidentă în orice poziție și relativ dureroasă. Apar modi­ficări în circulația limfatică și microcir­culație, oxigenare defectuoasă, retenție de deșeuri toxice, vergeturi etc.  (celulită fibroasă-edematoasă).
Ce ne poate ajuta?
O celulită incipientă poate fi ținută cu succes în șah cu mijloace relativ simple: mișcare (fitness, aerobic, stretching), o dietă bogată în fibre, vitamine și minerale, combaterea constipației și efectului folosirea locală a cremelor anticelulitice, saună etc.
Grăsimea face celulita mai evidentă, deci eliminarea kilogramelor în plus este binevenită. Dar atenție: dacă slăbiți prea mult și mai ales prea repede, semnele celulitei vor deveni mai evidente. Oricum, camerele de grăsime care stau la baza celulitei nu se schimbă cu o pierdere de greutate. Pentru adapta­rea optimă a pielii la pierderea în greutate, slăbirea trebuie să fie progresivă şi nu extremă, iar procesul trebuie însoțit de masaje și de tratamente ale pielii. Liposucția nu are succes în tratarea celulitei și poate înrăutăți aspectul denivelat al pielii.
Cremele reduc, dar nu elimină celulita; ele ajută doar pe termen scurt (cca 6 ore).
Masajul și diferitele tehnici de manipulare sunt folosite pentru a spori eliminarea de lichid în zona dermului.
Masajul anticelulitic presupune tehnici ferme care stimulează circulația lim­fatică în zonele afectate de celulită. Aceste tehnici nu elimină nici ele total celulita, dar pot avea un efect temporar;  împachetarile corporale pot netezi „coaja de portocală” pentru o perioadă mai mare (1-2 zile).
Exercițiile aerobice efectuate de cel puţin 3-5 ori pe săptămână timp de cel puţin 20-60 minute contribuie la crearea unui deficit caloric satisfăcător.
Grăsimea subcutanată se bazează pe partea de sus a musculaturii şi în cazul în care muşchiul este slab și flasc, acest lucru poate contribui la apariția efectului de celulită. Sportul întărește mușchii, reduce stratul de grăsime și ajuta la redistribuirea ei.
Exercițiile cu greutăți reduc celulita prin impactul hormonal favorabil (creșterea nivelului sangvin al testosteronului și hormonului de creștere).
Atenție însă: nu exagerați cu exercițiul deoarece nu câștigați nimic – supra­antrenamentul (antrenamentul peste capacitatea de refacere) poate induce sau agrava celulita!
Alimente care contează:
O dietă săracă în grăsimi nu luptă împotriva celulitei. Nu este necesar să renuntați total la carbohidrați sau la alimentele bogate în grăsimi și nici la cafeaua de uz intern.
Nu există însă nici alimente  miraculoase care să facă celulita să dispară. Cea mai bună metodă de ameliorare a aspectului pielii este adăugarea de legume și fructe la dieta zilnică, alegerea cerealelor integrale și a proteinelor slabe.
Alimente care induc sau întrețin celulita:
1 soia – deoarece are efect estrogenic și în general se găsește în forme ultra-procesate.
2 zahăr și cereale – induc inflamație și creșterea insulinei
3 lapte – în special laptele de vacă și lactatele nefermentate.
4 arahide, susan, uleiuri, semințe de floarea-soarelui – reprezintă grăsimi de tip omega 6: dacă sunt consumate în exces, au efect inflamator.
5 prăjeli, carne arsă – au efect inflamator și de creștere a nivelului radicalilor liberi, responsabili de degenerescența celulară.
6 mezeluri – din cauza aditivilor chimici și a excesului de sare care leagă apa în țesuturi.
Alimente care combat celulita:
1 supa de vită și piftia (pentru conținutul de colagen, glucozamină și condroitină) – ajută la consolidarea straturilor de rezistență și la menținerea elasticității pielii).
2 peștele oceanic (bogat în acizi grași omega 3).
3 alimente bogate în vitamina C și zinc și alimente alcaline: semințe de in (și ulei de semințe de in bogat în lignani), ciuperci, țelină, ruccola – pentru efectul antiestrogenic.
4 ananas și enzime digestive (în special enzimele proteo­litice), pentru reducerea inflamației, subțierea sângelui și refacerea zonelor degradate din țesutul conjunctiv.
5 lecitina, pentru emulsionarea grăsimilor și reconstrucția pereților celulari. Gălbenușul este cea mai bună sursă naturală
de lecitină (nu alegeți soia, deoarece se obține efectul contrar!).

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*