Brânza de capră: elixir de sănătate

Credit foto: Nataliia Antonova/2012/shutterstock.com
Credit foto: Nataliia Antonova/2012/shutterstock.com

Cu cât un sortiment de brânză de capră este mai bine maturat, cu atât mai intens este mirosul specific de capră. Cum la noi brânza de capră nu este prea bine cunoscută, începătorii în ale savorilor caprine ar trebui să aleagă mai întâi sortimente proaspete. Când prindeți gustul, puteți trece la nivelul superior: savoarea sortimentelor maturate!
Patria brânzei de capră este incontestabil Franța, cu peste 100 de varietăți omologate. În topul preferințelor francezilor se află acum Picandou, o brânză proaspătă foarte aromată și clasicul Crottin aromatizat cu coacăze și denumit Crottin Cranberry. Ambele sortimente se pot servi în salată sau cu salată, dar gustul lor e cel mai bine pus în valoare în compania unei baghete albe și a mierii. Sortimentele moi, cum sunt rulada Sainte-Maure și Selles-sur-Cher, acoperită cu o crustă de cenușă, se servesc cu carne sau clătite. Varietățile cu gust puternic, maturate, ca Tomme de Chèvre și cașcavalul de capră numit Bouton de Coulotte se servesc cu pâine neagră țărănească, iar sortimentele moi și dulci, cum este Gouda de capră, se bucură de compania fructelor și a vinului dulce.
Păstrare
Cel mai bun loc este sertarul de legume al frigiderului. Dacă este tăiată, se înfășoară în hârtie cerată și se poate păstra 4-5 zile. Sortimentele maturate trebuie scoase din frigider cu 30 de minute înainte de servire, pentru a-și putea desfășura aroma.
Virtuți
Brânza de capră se digeră mai uşor decât celelalte brânzeturi, pentru că are un conţinut redus de grăsimi, de aceea poate fi consumată și de persoanele care suferă de ateroscleroză, afecţiuni renale, colescistite, obezitate. Are puţine calorii şi este perfectă pentru curele de slăbire. Pentru stimularea digestiei, brânza poate fi asociată cu o salată de crudităţi din care nu vor lipsi mărarul, pătrunjelul şi salata verde. Nu ar strica să ne inspirăm din obiceiurile alimentare ale francezilor: o bucată de brânză mâncată după masă stimulează secreţia de salivă, protejează smalţul dinţilor şi restabileşte aciditatea normală a mediului din cavitatea bucală. Calciul și fos­forul din brânză se asimilează mai bine decât cele din lapte. De asemenea, brânza de capră este printre puţinele surse naturale de vitamina B12 (2 micrograme/100 g). Datorită vitaminei B12, brânza atenuează stările de stres, anxietate şi ne ajută să ne concentrăm mai uşor.
Persoanele care au intoleranţă la lactoză pot consuma liniştite brânză de capră, deoarece, fiind fermentată, aceasta nu mai conţine practic deloc lactoză.
În zer trec o parte dintre proteinele din lapte. Prin fierberea la foc mic a zerului se obţine urda, care conţine doi aminoacizi – metionina şi cisteina, cu efect hepatoprotector.
Laptele de capră
Laptele de capră este recomandat persoanelor cu afecţiuni gastrointestinale, tulburări metabolice, afecţiuni cardiovasculare. Pentru copii, după laptele matern, cel mai bun este laptele de capră. Compoziția proteinelor din laptele de capră este asemănătoare cu cea a laptelui matern; s-a mai observat că are anumite componente antiinflamatorii. În magazine se găsesc de obicei brânzeturi și iaurt de capră, mai rar lapte. Fiind considerate specialități, și prețurile sunt mai mari, în special la brânză și lapte. Iaurtul este mai accesibil, iar gustul nu este foarte diferit de al iaurtului obișnuit. Laptele de capră conține proteine, potasiu, vitamina A, B2, B3, C, E, K, fosfor, magneziu, seleniu, zinc și triptofan (eficient împotriva depresiei, stresului și insomniei). B2 sau riboflavina se găsește într-o cantitate mai mare decât celelalte vitamine. Ea are un rol important în producția de energie a organismului și ajută la îndepărtarea durerilor de cap. În compoziția laptelui de capră domină anumite tipuri de proteine, iar în cea a laptelui de vacă predomină altele. Aceste proteine fac din laptele de capră un produs indicat persoanelor care nu suportă laptele de vacă sau care au probleme de natură gastrointestinală ori boli de inimă. Datorită conținutului bogat de potasiu (cca 500 mg per 100 g), laptele de capră face bine celor
cu afec­țiuni cardiovasculare, împiedicând creșterea tensiunii arteriale și protejând împotriva aterosclerozei. Pe plan global, consumatorii de lapte de capră sunt mai numeroși decât cei de lapte de vacă.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*